fredag 13 december 2013

Sankta Lucia...

Det är inte bara fredagen den trettonde utan det är även Lucia. Tänk förr då var man ute och lussade på kvällen. Vet att jag och min kompis Sara gick runt i samhället vi bodde vid och lussade när vi var små. Godis och pengar fick man! Existerar sådant ens idag? Eller är det bara Halloween som gäller att man ska ge sig ut och säga bus eller godis? I alla fall så vet jag att när vi knackade dörr och sjöng några få sånger var väldigt uppskattat i alla fall.

I högstadiet slog jag och några andra kompisar på stort och lussade på landsbygden med häst. Kan meddela att hästarna efter en stund fick hamna i stallet istället och sedan gick vi långt! I alla fall så minns jag tillbaks på dessa lussetåg med glädje. Vi hade roligt och det var det viktigaste.

Nästa år ser jag fram emot när Maja har börjat på förskolan och se hennes första lussetåg. //Tess


4 kommentarer:

  1. Surt att våran förskola inte lussade, hade ju varit mysigt se vad plutt hade gjort, men nej, hans avdelning verkar inte pyssla med sådant.

    SvaraRadera
  2. Jaså gör dom inte? På mitt jobb hade vi Lussefirande i tisdags. Det sker dock utomhus, men det är några julsånger och de äldsta barnen har några verser de säger sen är det glögg, saft och pepparkakor!

    SvaraRadera
  3. Vi fick ingen inbjudan iallafall. Men dom andra avdelningarna kanske hade, vem vet. Dom tycker kanske inte 1-3 åringar klarar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog olika på många förskolor. Där jag jobbar är alla åldrar med!

      Radera

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...