torsdag 19 mars 2020

I denna ljuva villervalla - Ewa Klingberg

Titel: I denna ljuva villervalla
Författare: Ewa Klingberg
Förlag: Historiska Media

Handling:
Knopparna spirar utanför begravningsbyrån Tranan, liksom kärleken i Sandras hjärta. Hon har till slut insett att den enda vägen är framåt, både för hennes personliga del och för Tranan. De nya tiderna kräver kreativitet och flexibilitet. Inte minst när ett kristet mc-gäng kliver in genom dörren för att begrava sin ordförande. Deras ovanliga krav blir en slutlig ögonöppnare för Sandra. Om byrån klarar av att tillmötesgå dem, klarar den allt.

Av gamla anrika Tranan finns snart inte mycket kvar. Den tunga och mörka inredningen byts ut mot fräsch och ljus. Men då Sandra slänger bort det gamla hittar hon något som får en allvarlig konflikt att blossa upp och hon undrar om Tranan ändå inte gräver sin egen grav till slut. Med god hjälp av moster Majken.

Mina tankar: Detta är fjärde delen. Helt klart att plus för mig som läsare att läsa denna serie i ett litet läsmarathon. Nu får jag dock invänta del fem "Hemligare kan ingen vara" som verkar komma ut i augusti. Ewa har en mycket skicklig förmåga att skildra karaktärerna liksom miljön så att jag som läsare får bilder i mitt huvud hur det är. Boken är varm, men skapar också eftertanke eftersom den utspelar sig på en begravningsbyrå. En hel del är igenkännande för mig som arbetat ett antal säsonger på kyrkogård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...