torsdag 2 januari 2014

Inte så himla flashigt!



Jag upplever att man ska vara så himla flashig i dagens samhälle. Man ska ha allt så himla nytt och fräscht. Pengarna rullar och rullar, visst en del säger ju att man ska handla sig ur lågkonjunkturer. I alla fall blir jag nästan rädd ibland och förstår att en del människor faktiskt hamnar i tv-program som Lyxfällan.

Man vill visa upp ett så snygg fasad! Se så rika vi är vill man visa fast verkligheten är helt annan! Men är det så flashigt när man egentligen själv kanske inte ännu äger t.ex. bilen utan ska betala av den i ett antal x år? Eller den där stora gigantiska tv-apparaten också betalas per månad. 

Fick frågan häromdagen "Nämen nu måste du väl byta bil?". Eh varför då? Min Skruttibangbang är betald och fungerar alldeles ypperligt att ta sig från A till B. Skruttibangbang är inte rostig, gick fint igenom besiktning och känns pålitlig. Dessutom behöver jag inte flasha för att må bra. 


Nä jag spar hellre ett tag och betalar direkt. Då behöver jag inte oroa mig för t.ex. att bli arbetslös och inte ha samma summa pengar i månaden som krävs för att få det att gå runt. Känner människor som knappt får det att gå runt på sin lön. Vad händer efter ett par veckors sjukskrivning? Man kan hamna i skiten...


Vara ekonomisk - Ett av mina nyårslöften

//Tess


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...