onsdag 14 oktober 2015

Det känns i hjärtat idag!


Det känns i hjärtat idag. För att hitta Bodil mer eller mindre halvt uppäten inne i hönshuset var inte alls roligt. Tur att hennes kycklingar är så pass stora nu så de klarar sig. Jag tänker om och om igen att jag var dum som öppnade idag! För igår när jag kom hem från mitt arbete berättade sambon att en tupp låg död i hönsgården så jag ned med ficklampa och tittade på fjädrarna som låg överallt, men tuppen såg hel ut. Tänkte han självdött för sånt händer ju ibland så av gammal vana och tro öppnade jag gluggen idag till hönshuset.

Efter lunch skulle jag gå ned med lite matrester i form av kokta makaroner och tycker det var märkligt tyst i hönshuset och när jag öppnar dörren ligger Bodil död vid fötterna. Slagsmål utan dess like och jag anar att Bodil kämpat för sina kycklingar för alla de andra levde.

Bodil min bästa höna och favorit. Det brukar vara så! Att de tar favoriterna rovdjuren/fåglarna på nåt märkligt vis. Med tanke på hur Bodil såg ut känns det som en unghök som varit väldigt tupp och gett sig in i hönshuset. Så nu får herrarna och damerna vara bakom lås och bom tills vi ser vem den skyldige kan vara och hinna att säkra hönsgården mer innan det öppnas.

I eftermiddag har jag svurit och lipat. Sambon sa att men det är ju ingen människa som dött, nä det är det ju visserligen inte, men mina djur har liksom ändå en stor plats i mitt hjärta och mer eller mindre som en familjemedlem oavsett om man är höna eller något annat djur. 

I morse kände jag för att köpa häst, men sådan här grej påminde mig om hur jobbigt det är när det blir galet med ett djur så köplusten dalade rejält. Detta är helt klart nackdelen med att vara djurägare. Får bara hoppas hon dog snabbare än kvickt och inte låg och led. Hade ju bara varit nere två timmar tidigare.

2 kommentarer:

  1. Såklart det känns i hjärtat. Finns inget som heter "bara ett djur". Kram på dig å beklagar sorgen

    SvaraRadera

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...