måndag 27 oktober 2014

Trött!


Det tar på krafterna att sitta still nästan en hel dag och lyssna. I alla fall när man inte är van. Men det har varit en mycket intressant dag med kompetensutveckling. Många fick sig säkert en tankeställare gällande nätsäkerhet som en av föreläsningarna handlade om. 

Jag är inte förvånad alls över det som togs upp i den föreläsningen. Jag är en hängiven användare av nätet sedan i slutet av 90-talet. Jag är medveten om riskerna som finns. Att det finns människor som inte vill väl och har en förmåga att skapa förtroende hos andra människor ofta barn. Jag har chattat många gånger...och träffat på den ena lustigkurren efter den andra lustigkurren. Nu är ju inte alla människor på nätet onda utan jag har funnit många härliga människor också på detta vis, men man bör vara försiktig!

Så mitt råd till föräldrar är att vara delaktig i ditt barns surfande. Ställ frågor om hur läget är och säg att de kan alltid komma till er när det är något som inte känns bra. Skäll inte på dem om de kommer och säger "Mamma/Pappa bli inte arg nu" utan lyssna på dem. Föreläsaren Mats Andersson som driver företaget Netscan var fenomenal föreläsare. Även om det var ett tungt ämne blev det lät att lyssna på. En del blev nog chockade idag när vi följa med online och se vad som skrivs på nätet t.ex. via en chatt. Jag blev inte chockad! Kan än idag får märkliga privata meddelande från okända människor på Facebook som inte har alla hästar hemma i stallet...

//Tess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...