tisdag 7 oktober 2014

Hur ska jag kunna sova nu?


Ja jag är så speedad ikväll så hur jag ska kunna somna ikväll, det vettifanken rent ut sagt. 

Förr ett antal år sedan dök mitt "kråkslott" upp för försäljning. Ett "kråkslott" som funnits i mina tankar sedan unga år. Det var när jag följde med mina morföräldrar på auktion i Örsås (Mellan Svenljunga och Tranemo ungefär) som jag skådade ett torn. Jag var redan i den åldern svag för hus med torn och varje gång vi åkte förbi så höll jag utkik efter det och jag har alltid känt mig dragen till det...Har t o m för ett antal x år sedan varit uppe och vänt vid gårdsplanen.

Så när det dök upp till försäljning tittade jag länge och väl på bilderna som mäklarna hade lagt ut. Jag drömde mig bort och önskade mig en rejäl lottovinst, men som ni vet det där med en rejäl lottovinst är inte alltid så lätt att kamma hem om man vill ha ett antal nollor också. 

För en tids sedan så jag att de nya ägarna hade skapat en hemsida, facebooksida och instagram för Villa Strömsfors som det heter. Jag har ju följt lite där och läst. Och för ett litet tag sedan lade de ut att de skulle ha en klassisk husvisning. Givetvis blev jag eld och lågor! Frågade min vän om hon inte var sugen på att åka också. Så vi bokade in oss och ikväll var det äntligen dags!

Wow säger jag bara. Det var bättre än mina förväntningar faktiskt. Vilken villa! Alla underbara detaljer som finns kvar. Jag blev helt enkelt ännu mer tagen! Man ville nästan inte åka hem. Det var som en ren upptäcktsfärd att få runt fritt i huset och titta i alla vråer och drömma sig bort till 1907 när det byggdes.

Det var nästan så man kunde höra tjänstefolket springai trappan för tjänstefolket. Det var nästan lite som en tidsresa faktiskt...och det var inte svårt att fantisera sig bort. 





Jag är tacksam att jag fick chansen att beskåda mitt "kråkslott" på insidan och se vilken skönhet det faktiskt är trots att det varit obebott i så många år. Liksom att få komma dit innan man gjort stora förändringar. Det trodde jag inte för många år sedan att jag skulle vandra runt i detta vackra hus alla våningar. Även om det var väldigt mörkt på källaren och inte såg jag några fladdermöss på vinden heller. Fast någon inneboende finns det nog där allt även om de inte syns.

Tack J för att du ville följa med på det äventyr :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...