tisdag 21 maj 2013

Det är väl ett under att man lever...


Läste en artikel tidigare idag i Amelia. Det handlar om att man ska ha  den perfekta sommaren för man minns ju faktiskt inga dåliga somrar när man var liten i princip. För inte tala om att "förr i tiden" så hade vi inga surfplattor, glodde inte på dataskärmen och så vidare. Hur överlevde vi egentligen?

Jag vet att jag lekte massor nere vid bäcken hemma och mycket med min kusin. Vi lekte på rännet där det stod en gammal vedspis och vi låtsades laga mat. Bakom huset fanns ett gammalt bord i sten där vi också lekte restaurang dagarna i ända.


Tror vi inte brydde oss så mycket om det regnade eller om solen strålade om jag ska vara ärlig. Dessutom hade inte mina föräldrar ständig kontroll på vart jag befann mig, men jag fick lära mig att ta eget ansvar. Ibland upplever jag i dagens samhälle att hela planeringen går åt tjosan om det regnar. Man blir handlingsförlamad och gnäller mest.

Man kan göra roliga saker även om det regnar. Det går fint att ta en promenad eller ett äventyr i regn i skogen för ofta märker man inte av regnet så mycket i en tät skog. Sen finns det faktiskt regnkläder också för de som inte förstått det!

Jag hoppas verkligen att min lilla Maja kommer bygga kojor i skogen och göra barkbåtar i bäcken under eget ansvar i framtiden. Jag vill verkligen att hon ska få känna på hur det är att växa upp på landet!

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte mer än hålla med! Brorsan och jag lekte i skogen bakom sommarstugan, jag cyklade (åkte skidor på vintern) runt och utforskade Ryd. Och det var väl inte alltid våra föräldrar hade stenkoll på var vi var eller vad vi gjorde. ;-) Utan några mobiler, möjligtvis att jag lånade en kompis hemtelefon för att ringa hem. Men det blev ju folk av oss med! Jag har inga direkta minnen av regniga somrar men som du säger, man sysselsatte sig ändå. Även vattenpölar är roliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattenpölar var ju kanonkul! Visst var det kanske inte lika mycket dårar ute på lösdrift som nu kanske, men jag kan ändå känna att jag hade god koll på att jag inte skulle åka med någon främling eller liknande. Inte för det var så många bilar där jag lekte...

      Radera

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...