torsdag 22 november 2012

Äntligen...

Nya numret av Hembakat har kommit ut. Äntligen! Så nu flödar inspiration för julbaket som väntar. Får nog ta och köpa hem så jag kan göra en pepparkaksdeg till helgen. Här ska inte fuskas med någon färdig pepparkaksdeg inte utan här är det riktigt som gäller.

Dock är lite tråkigt att många recept innefattar kakao eftersom jag inte tål det så försvinner många goda möjligheter. För inte tala om när man skall fika på caféer eller konditorier hur mycket choklad det är på många bakverk. Vet inte hur många gånger jag har fått sagt " Men det är ju så lite så det kan väl inte vara farligt", jo men ser du det är jättekul med magknip from hell och det räcker bara med lite grann för det skall bli så. //Tess

4 kommentarer:

  1. Oj vad tråkigt att vara allergisk mot kakako! :-o
    Särskilt om man är bakintresserad.... Hur tycker du att det blev när du tog stevia istället för socker till Budapest förresten? Det var ju typ lika mycket socker som ägg. :-p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är hemskt eftersom jag älskar choklad. Blev överkänslig när jag började banta för några år sedan. Angående Stevia i budapest så får man inte tar max mer än hälften att byta ut. Testade att byta ut helt och det blev inte alls bra, men om man tar hälften så blev det lyckat i alla fall.

      Radera
  2. Ja det måste vara hemskt. Fast praktiskt. Jag skulle nog må bra av att vara allergisk mot choklad. ;-)
    Vilken sorts stevia använda du? och hur doserar man ? Kanske står på burken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är hemskt med tanke på att jag älskade choklad i alla former tidigare, men praktiskt numera. Ja du det står på paketet vilktet stevia man använder. Tror jag dock hälften av det som det skulle vara. Jag får nog provbaka en gång till!

      Radera

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...