söndag 28 oktober 2012

Äntligen!

Det har varit en omvävlande vecka minst sagt. Förvärkar sedan fredagen den 19 Oktober och längsta uppehållet var 45 minuter fram till tisdagsmorgon 02:20 då vattnet gick precis innan jag tänkte att "Ska gå på toa när denna  värk gått över". Totalt blev det fem nätter i Eksjö pga jag var inne två nätter före för bland annat sovdos då inte sovit många timmar alls. I alla fall den 23:e Oktober är dagen som både varit min sämsta och bästa dag i hela mitt liv. Det var tufft! Lustgasen blev min vän liksom EDA var rena rama himmelriket, men däremot alla slangar och sladdar som hängde överallt var pest. Bara att gå på toa var ju ett kapitel för sig.

I alla fall framåt eftermiddagen när jag varit igång i sådär 12 timmar utan att det hände något direkt. Stod på fem centimeter timme efter timme, började tappa hoppet om orken så kom en patrull med folk in i rummet och skulle göra ett skalptest samt sätta i en sorts mojäng för kolla värkarnas tryck direkt därinne i lilla världen. INTE ALLS SKÖNT! I alla fall så visade skalptestet ingen fara för man tar det för att se hur bebisen mår och så vidare. Man kopplade ur droppet som skulle få det att ta fart och jag fick medicin som skulle lugna det lite. Gick en stund sen satte man igång droppet igen. Då kommer patrullen igen efter en stund med mer anda i halsen, ännu ett jäkla skalptest och det visade sig inte alls lika bra denna gången. Fick besked om att nu blir det akut kejsarsnitt, men jag kände bara befrielse faktiskt för jag var så trött eftersom jag inte sovit många timmar alls sen fredagen och nu var det tisdagseftermiddag. Dock fanns ju en rädsla där.

Stackars Lars fick ett gäng gröna kläder och hann knappt byta om innan vi dundrade fram mot operation. Jag fick någon form av frossa och skakade från mitt rum till en bra stund efter operationen. Riktigt otäckt, kunde verkligen inte kontrollera det.
All heder åt personalen i operationssalen även om den var knökafull av människor, fanns nog inte plats för en till. En kommentar var när jag hörde en sköterska säga till min sambo om han skulle börja känna sig yr och blek skulle han säga till henne och jag vet att jag sa "Du ger fan i att svimma". I alla fall så blev det några skämt med han som lade diverse blodmojängssaker i armarna på mig. Det kunde man inte tror att man skulle kunna skratta innan ett akut kejsar snitt ;)

17:07 kom en styck Maja, och det var underbart att få höra hennes skrik så en och annan tår fälldes. Hon vägde 3720 gram och 51 centimeter lång. *ÄNTLIGEN* Pappa Lars skötte sig exemplariskt och satt brevid mig medan jag blev ihopsydd med lilla Maja efter de klippt navelsträng och kollat igenom henne. Eftersom fostervattnet var dåligt fick vi båda genomgå diverse provtagningar för att kolla så vi inte fick några infektioner och liknande. I torsdags bröt jag ihop när vi inte fick åka hem pga mina värden inte var riktigt bra, men glädjen var desto större i fredags när jag också blev godkänd för hemfärd.

//Tess




Vackraste Maja Josefina Alice
Född 23/10 2012 17:07

19 kommentarer:

  1. Stort grattis (igen) till underbar liten tjej!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Å vilken liten ljuvling!! <3 Stort grattis! Vad skönt ändå att vi lever i Sverige och att det finns hjälp att få när det kör ihop sig.. Tråkigt att förlossningen blev en sån pärs- men det är resultatet som är det viktiga!
    Stor kram till dig - hoppas nu ni får en lugn skön första tid med massor av bebismys!
    Min syster var med om något liknande när hon fick sitt första barn förresten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt att man mår bra och kan få hjälp. Underbar personal!!!

      Radera
  3. Meeeen Gud så söt! Grattis !!! Synd att det blev som det blev, men tur att ni mår bra nu! ❤
    Kram K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När allt går bra så är det inte så farligt :) KS kändes som en befrielse faktiskt.

      Radera
  4. Verkar som jag hade mindre traumatiskt urakut kejsarsnitt än dig. Det va bara traumatiskt för min sambo som fick vänta i ett annat rum. Men sen va han lycklig eftersom han fick Gustaf helt själv till jag kom från uppvaket.

    Grattis till dottern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag upplever inte mitt traumatiskt, mest undersökningarna innan. Läkaren var inte särskilt trevlig, men resten av personalen var helt underbar! Lars fick vara med under hela kejsarsnitten och sedan när Maja kom ut fick han följa med vår barnmorska, undersköterska samt barnmorskestudent och kolla igenom Maja för att sedan komma in igen och ha Maja intill mig :)

      Radera
  5. Åter igen grattis till er lilla tjorv. Jag tycker fortfarande att det är hur coolt som helst att vi fick samma dag.... Mmmmm jag vet jag är toklöjlig!!!

    Skönt att du verkar ha återhämtat dig bra från snitt trotts att det blev lite akut på slutet. Jag har absolut ingen erfarenhet av det men många verkar tycka det är hemskt traumatiskt.

    Massor med kramar från oss i norr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och grattis till er också. Ja, jag tycker också det är coolt ;) Jag mår som sagt bra, trots det blev som det blev.

      Radera
  6. STORT GRATTIS! Bra jobbat, måste känns väldigt skönt nu efteråt... Så fin lilla Maja är! :)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :) Hoppas du hade det bra på bokmässan!

      Radera
  7. Som du förstår har jag inte varit inne här på jättelänge!!! Men GRATTIS till en ny liten familjemedlem och hoppas ni mår bra allihop!! Och att du har återhämtat dig hyfsat nu när det tog lite tid.
    kram j.

    SvaraRadera
  8. Jättegrattis!! Vi hade planerat kejsarsnitt i Eksjö pga sätesbjudning. De va väldigt duktiga, och som du säger så är det en del människor i den salen :) Skönt att allt gick bra tillslut och att ni fått komma hem och "vila".

    SvaraRadera
  9. Stort grattis :) hon e jätte söt :)

    SvaraRadera

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...