torsdag 28 januari 2021

Glädje!

Igår fick jag besked från röntgen. Inga konstigheter syns på röntgen. Det känns skönt att nästan ett år senare syns inget. Varje gång man får ett bra svar känns det som man får livet tillbaka. Så i juni blir det en ny kontroll sa min läkare som ringde igår. Hjärnspöken kommer ju ibland som t.ex. varför skulle det gå så här smidigt? Sen kan man ju fundera på vad är smidigt? Jag har haft en tuff resa och har väl kanske inte fattat än...

Vi diskuterade även risker igår. Att två år efter operationen minskar risken och efter fem år minskar risken för återfall ytterligare, sen är jag typ som en vanlig ovetandes människa, men jag kommer alltid ha "oron" bärandes med mig, men så är det för i princip alla som drabbats av sjukdom om det så är cancer/hjärtinfarkt osv. Så vad jag har förstått så ska jag röntgas en gång i halvåret under två års tid sen blir det en gång om året t o m fem år. Region Jönköping är en av få regioner som kostar på oss detta och det känns tryggt. För skulle de hitta något får man en chans om det upptäcks tidigt att slå tillbaka skiten igen. 

Jag har dock ett litet bråck i mjälten, men inget som behöver åtgärdas i den storlek det är nu, men de kollar det varje gång jag ändå röntgas för se om det finns någon cancer. Och det är ju riktigt skönt att det går att göra det under samma gång så man inte behöver röntgas mer än nödvändigt. Hade jag inte fått cancer så hade man väl inte haft en aning om det bråcket heller...

I övrigt så är jag tacksam :) Ett halvår till av lugn eller lugn och lugn jag börjar ju arbeta på måndag igen. Dock bara halvtid första månaden sen får vi väl se vad jag orkar.  // Tess




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...