torsdag 16 februari 2017

14 bara idag!


Mina hönor tror det är vår! Idag har jag plockat in 14 stycken ägg. Det är ungefär vad den dagliga skörden ligger på. Mitt kylskåp består i princip av ägg. Så  till helgen får det bli storbak minsann. Det är lyx detta att ha egna hönor som värper härliga och goda ägg.

Snurran mår bättre i alla fall och lever fint i eget boende. Matte är lycklig ända in i själen. E-vitaminkur pågår än och diverse delikatesser serveras dagligen allt för skämma bort Snurran. 

Det är väl just denna bit som är jobbig som djurägare. När djur blir sjuka eller dör. Vet i höstas när jag bölade här hemma för bruna kärrhöken tog tre av mina höns t.o.m tuppen Allan...Och nej kärrhöken blev inte välsignad här på berget. Kan hända att denne dog av sviterna av min svordomsramsa. Fast innerst inne vet jag ju att även kärrhökar behöver mat, men denne behöver ju liksom inte ta mina favoriter. 

Djuren är viktiga för mig. Även de vilda djuren som finns omkring oss. Läste igår om vargen var nära e4:an i Skillingaryd. Min första tanke - Neeej bara den inte kommer ut på e4:an och blir påkörd. Ja jag vet...många gillar inte varg och antagligen hade jublat om den blivit påkörd. Jag tycker vargar är oerhört vackra. 

//Tess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...