måndag 18 juni 2012

Vargen kommer...


Det är oerhört tragiskt det som har hänt på Kolmården, men samtidigt anser jag att det är oerhört tråkigt att varghatare och den skaran skall spy galla och vilja skjuta varg på grund av en händelse i ett varghägn. Vilda vargar och vargar som är uppfödda i hägn har en skillnad som dag och natt.

Jaktakademin har uttalat sig om att detta är vad vi kommer att få leva med om vi inte skjuter mer varg i Sverige. Snälla någon...Är det något som är galet växande i Sverige just nu så är det vildsvinstammen, och det är inga små änglar till grisar det heller. Ett vildsvin kan lätt skada och döda en hund som inte är van vid den typen av vilt, eftersök på vildsvin är också förenat med risker för tyvärr skadas dessa grisar både i trafiken samt av jägare som inte träffar rätt. Dessutom finns det andra saker som dödar också i Sverige, det finns något som heter trafik...Där både tamboskap och hundar stryker med och vet ni vad det dödas årligen många människor i trafiken! Inte hjälper det att skjuta av bilister för det? Eller vad ska vi göra med jägare som skadeskjuter sin jaktkamrater? Ska vi skjuta av dem också så det blir kontrollerbart antal i Sverige? (Ja jag sänker mig till deras sandlådenivå).

Nä uttalandet som Jaktakademin har gjort är väldigt patetiskt i mina ögon. Undra verkligen om det står 300 000 jägare bakom detta uttalande? Jag hade skämts ögonen ur mig att vara en dem av som räknats in i den skaran. Är själv inte emot jakt och viltvård på något sätt, men att sitta och uttala sig om något som skiljer sig som dag och natt är bara löjligt. I hantering med djur vilda som tama finns det alltid en risk att man kan bli skadad och i värsta fall dödad. Det kan vara den där gamla trotjänaren till häst som blir rädd och sparkar så ägarn dör, eller den där snälla tjuren Bertil som aldrig skadat en fluga i sitt liv som en  solig sommardag vid betesbyte stångar ihjäl sin ägare.

Jag är i alla fall glad att jag under påskdagen fick göra ett besök i varghägnet i Kolmården. Det var en upplevelse som antagligen man inte får uppleva igen.
Att få möta djur är något speciellt sedan om det är en varg eller om det är en sparvuggla som kraschat i köksfönstret. Det är en förmån att ha närhet till djur och natur som vi skall vara rädda om...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...