måndag 23 augusti 2021

Midsommarblot - Ewa Klingberg

 

Titel: Midsommarblot
Författare: Ewa Klingberg
Förlag: Historiska media

Handling: Niklas återvänder till Värnamo för att begrava sin pappa, ortens välkända tidningsredaktör. Till kyrkan kommer också halvsystern Jill. Syskonen har inte setts på över femtio år och tillsammans åker de till den ödsliga villan som är fylld med barndomsminnen. Men Niklas lämnas snart ensam kvar med sorgen och dödsboet.

I takt med att Niklas tömmer pappans arbetsrum hittar han gulnade urklipp om ett mystiskt fall på 1960-talet. Hästhandlaren som spårlöst försvann väcker Niklas nyfikenhet. Kan han bringa ljus i fallet som gäckade hans pappa i så många år? Och på så vis också komma närmare både den far och den syster han aldrig riktigt har lärt känna. Den korta visiten i Värnamo drar ut på tiden, och plötsligt känns storstadens höga tempo och måsten inte längre lika lockande.

Mina tankar:  Äntligen har jag läst den första delen av "Värnamomord" av Ewa. En bok som föll mig i smaken. Den är fängslande och välskriven. Uppskattar som med Ewas tidigare böcker att miljön utspelas i för mig bekant, då jag tidigare i min barndom/ungdom varit en hel del i Värnamo. Det förhöjer läsupplevelsen för mig, men även om man inte har några band till Värnamo rekommenderar jag självklart boken. Ewa väver samman dåtid/nutid på ett balanserat sätt. Helt klart läsvärd och jag ser fram emot del två.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...