söndag 22 mars 2015

Gatukatten Bob - James Bowen

Titel: Gatukatten Bob
Författare: James Bowen

Handling:James är en gatumusikant som varit långt nere i missbruket, men en dag finner han en röd katt hopkrupen utanför dörr i huset där James har sin träningslägenhet. Även dag efter finns katten kvar och James beslutar sig för att finna ägaren om det finns någon!

Mina tankar: Jag hade svårt att släppa boken. Kanske är det för jag själv har haft ett och annat möte med katter som saknat hem/ägare. Katter är ett djur som bestämmer själv vem den tycker om eller ej. Min första hittekatt döpte vi till Link som var en rödvit hankatt som dumpats antagligen utanför samhället. Nästa hittekatt var Busan som var en liten kattunge som sprang vid järnvägsstationen i Skillingaryd som sprang under tåget när jag skulle åka till Jönköping. Jag kröp under tog katten och sprang bort till ett grönområde och lät katten var där. När jag kom tillbaks ett antal x timmar senare var Busan kvar och då fick Busan minsann följa med mig hem. Sen har det blivit en massa andra hittekatts-möten. Senast är nuvarande Hedda. Mager och eländig dök hon upp vid sambons verkstad. Ett par skivor kalvsylt och sedan var vi bästa vänner och nu sover hon varje natt i princip intill mig. I alla fall nog om katterna i mitt liv. Katten Bob och James berättelse går rätt in i hjärtat. Det visar hur viktigt det faktiskt är med djur i människors liv. De kan få människor på rätt köl. Så mitt råd är att  faktiskt läsa denna bok!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...