lördag 1 februari 2020

Den som haver barnen kär - Viktoria Höglund

Titel: Den som haver barnen kär
Författare: Viktoria Höglund
Förlag: South side stories

Handling:När barnen på Kullens förskola ska räknas in under en vinterutflykt i Lill-Jansskogen i Stockholm saknas Simon.

Men en tvååring kan väl inte bara försvinna? Inte mitt på dagen, inte från förskolan. Kanske har han följt efter ett papper som fladdrade i vinden, en boll i rullning, en hund på rastning? Eller gömt sig. På skoj, som barn gör.

Timmarna går utan att Simon hittas. Paniken växer hos pojkens anhöriga och polisen saknar konkreta spår. Är Simon ens kvar i området? Eller är han bortförd? Av vem i så fall och varför?

Psykologen Malin Dahl kopplas in för att hålla krissamtal och stötta förskolepersonalen. Snart engagerar hon sig långt mer än någon hade förväntat sig, allra minst hon själv, och när fler barn försvinner kan hon inte längre back



Mina tankar:
Ett nytt möte för mig att läsa något av Viktoria Höglund som dessutom gjort en väldigt bra debut. Jag gillade den mycket. Ämnet ligger ganska nära mig, då jag själv arbetar inom förskolans värld så kan jag förstå känslan av maktlöshet hos pedagogerna på Kullens förskola och att det är en stor mardröm att hamna i. Den är välskriven och gripande! Viktorias sätt att växla mellan de olika personerna är verkligen bra skrivet och det tillför romanen mycket. Spänning bjuds det på in i det sista så mitt råd är "Läs den!". Se fram emot att förhoppningsvis få läsa mer av Viktoria framåt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...