måndag 30 september 2019

Bokcirkeln vid världens ände - Frida Skybäck

Titel: Bokcirkeln vid världens ände
Författare: Frida Skybäck
Förlag: LB Förlag


Handling: 
En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster.

Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att skvallra och äta Monas omtyckta tångbullar. Snart lär Patricia känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel och mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Men alla är inte lika tillmötesgående och Patricia inser att hennes frågor river upp gamla sår.

Vad var det egentligen som hände med Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen och vad är det för en mörk hemlighet som människorna i byn är så måna om att bevara?

Mina tankar: Som jag har längtat efter en bok av Frida Skybäck sedan hennes bok "Bokhandeln på Riverside Drive". För några dagar sedan var det äntligen dags. När jag läser blir jag varm i hjärtat och jag uppskattar på fokuset som finns på de olika relationerna som pågår i boken. Frida väver ihop dåtid och nutid lika bra som min härliga mormor väver skickligt vackra trasmattor.

Jag gillar mötena som skapas på Monas Bed, Breakfest och Books. Fika är lösning på mångt och mycket i vårt samhälle idag. Boken gav mig som läsare både leenden och tårar för den har en balans kring lätthet, men även lite det tyngre. Boken är den bästa jag har läst i år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...