söndag 30 september 2018

Midnattssol - Frida Skybäck

Titel: Midnattssol
Författare: Frida Skybäck
Förlag: Historiska Media 


Handling: Midnattssol möter vi återigen de tre systrarna i 1800-talets mitt. Våren är kommen till Rosenlunds herrgård och det råder ett fridfullt lugn. Men lyckan visar sig vara både skör och tillfällig. Ett oväntat besked från Cecilias make tvingar henne tillbaka till Apelgården, där ett tungt ansvar vilar. I Lund kämpar Elisabeth för ensamma mödrar och deras barn, som inte är välkomna till den nyöppnade barnstugan. Yngsta systern Amelie lever ett glamoröst liv som nygift med greve Carl Piper, men ett oväntat besök omkullkastar hennes bekväma tillvaro.

Mina tankar: Detta är den tredje boken om systrarna Stiernfors. Jag fastnade för första boken "Norrsken" när den kom ut. Jag gillar Fridas sätt att skriva om sina kvinnliga karaktärer som ofta har ett starkt driv och inte räds för leva livet. Även att boken som även föregångarna innehåller både kärlek, drama, sorg och hemligheter på ett bra sammanvävt sätt gör att även "Norrsken" håller rakt igenom. Tack för välskriven bok som jag hade svårt att släppa om kvällarna, men det är inte utan att jag undrar om Cecilias kommer få uppleva en långvarig lycka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...