måndag 9 juli 2018

Syndabocken - Sofie Sarenbrant

Titel: Syndabocken
Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Bookmark Förlag


Handling: En inbrottsvåg drar genom Bromma och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar idyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Allt pekar på ett villainbrott som har gått snett. Misstankarna riktas mot familjens städerska som hittade offret. På forumet Bromma-vännerna sprids hatiska fördomar om henne och utländska gästarbetare. Men när fler personer hittas döda tar Emma saken i egna händer, och försätter därmed sig själv och andra i livsfara.

Mina tankar: Detta är sjätte delen av böckerna kring kriminalinspektör Emma Sköld. Boken är lättläst, men jag saknar den vanliga spänningen som brukar förekomma i böckerna kring Emma Sköld. Kan vara så att jag som läsare tidigare blivit bortskämd av spänningen i tidigare böcker.  Syndabocken är självklart bra och handlingen flyter på i ett bra tempo och jag funderar allt på vad som väntar härnäst kring Nyllet...Något jag uppskattar med Sofies böcker är att jag gillar hennes sätt att beskriva människor för man ser dem framför sig och de blir helt enkelt levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...