måndag 2 juli 2018

Nattvakten - Anna Ihrén

Titel: Nattvakten
Författare: Anna Ihrén
Förlag: MIMA Förlag


Handling: Den stora skridskobanan i Göteborg är dekorerad med isskulpturer och gnistrande granar. Förälskade par och familjer njuter av stämningen. Men så gör en liten flicka en fasansfull upptäckt: I en av isskulpturerna ser hon en infrusen man. Den döde visar sig vara en av stadens politiker, Lennart Starck. Fallet får högsta prioritet hos Göteborgspolisen, där Sandra Haraldsson erbjuds en ny tjänst.
Hennes kollega Dennis Wilhelmson är tjänstledig och studerar musikhistoria i Stockholm. Där träffar han Jasmin som han lärt känna på skolan. Men plötsligt försvinner Jasmin utan förklaring. Spåren leder Dennis mot Amsterdam han dras in i en härva av otäcka händelser och inser snart att han befinner sig i livsfara. Nattvakten är den världsberömda målningen av Rembrandt som hänger på Rijksmuseum i Amsterdam. Men vad kan mästerverket ha med Jasmins försvinnande att göra? Och med den döde politikern i Göteborg? 

Mina tankar: Detta var en ny bekantskap för mig som läsare. Jag har tidigare aldrig läst något av Anna Ihrén. Hon skriver trovärdigt och har ett målande språk. Om jag måste lyfta något är att jag ibland upplever det lite rörigt med hoppen mellan alla olika karaktärer i boken. Dock upplever jag ändå boken som en bladvändare och man vill helt klart läsa fortsättningen på Jubeliumserien som denna bok är första delen i.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...