fredag 28 juli 2017

Bye bye Vaggeryd!



Idag är det min sista dag som anställd i Vaggeryds Kommun. Nya äventyr väntar. Det kommer kännas konstigt att vecka 32 infinna sig på en annan arbetsplats och inte den som nästan varit min arbetsplats i sex år. 

Det har skrattats och gråtits under dessa år. Både av glädje och sorg. Har lärt mig massor!
Träffat många människor stora som små. En del har gjort rejäla avtryck hos mig och kommer alltid minnas dessa. 

Men livet går vidare. Det ska faktiskt bli skönt med en ny väg att vandra på. Det är rätt lätt att bli lite "insnöad" och bara lulla på för det känns tryggt. Men jag tror många skulle må bättre så även jag att göra något nytt i livet. Det är så lätt att bara se till sitt...att man liksom glömmer bort sina kollegor. Man blir helt enkelt lite ego och kanske inte alltid tänker på vad konsekvenser kan bli för andra. 

Så vad har jag för förväntningar? Ja, jag hoppas inte på att behöva byta chef så ofta. Jag har haft fem stycken på knappt sex år. Och nu tror ni kanske jag har slitit ut alla, men så är det inte ;) Det är tufft att vara inom barnomsorgen idag oavsett om du är barnskötare, förskollärare eller förskolechef. Dessa budgetar som styr och ställer. Förutsättningar är olika från varje förskola såsom lokaler, men även rekrytering som exempel. Politiker som kanske inte har så stor insikt i verkligheten...

Jag hoppas på att få lära mig mångt och mycket genom att byta kommun. Det känns även som jag kan få komma och bidra med en del också. Dessutom får jag ju en aning närmre också. Bättre både för ekonomin och miljön ;) 

2 kommentarer:

  1. Hoppas att våran förskolechef ger upp snart. När store sonen började hade vi en underbar kvinna som jag kände igen från en av mina praktiker och hon visste verkligen va alla barn hette och va gärna i barngrupperna och kollade. Men hon gick i pension tyvärr och istället kom en häxa som inledde med att sätta upp lappar om sin ledarfilosofi, lät som förskolan va något företag där barnen å lärarna va oviktiga. Hon har tagit bort många uppskattade saker och gjort rejäla försämringar, vi har aldrig träffat människan för några föräldramöten finns det inte längre. Kommer brev eller inlägg på vklass från henne ibland men dom är alltid genom vice chef så antagligen kan hon inte svenska själv utan använder vice som någon sorts tolk för vad hon menar. Verkar som varken personalen eller barnen e helt nöjda men dom tvingas låtsas.
    Nu slösar dom pengar genom att byta plats på alla avdelningar, slänger massor och måste bygga om utemiljön för att passa nya sitsen. Stackars 1-3 barnen ska numera leka utmed en stor väg och ha en gård med massa asfalt, sa till lilles lärare att det är tur att vi inte ska ha fler barn, hade inte velat ha mina krypande på asfalt, mina har knappt kunnat gå när dom börjat på förskolan å ser framför mig stackars barnen som ramlar och får kravla runt till dom kommer upp igen eftersom lärarna inte får hjälpa dom upp. Och blir kul när första 3-5 ungen hoppar över staketet på deras nya gård, tur min lilla inte är jättelång, så han inte kommer lyckas riktigt än.
    Oj vad långt det blev,haha.
    Lycka till på nya jobbet, jag går på semester när du börjar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inget vidare :( Det är mkt som händer i förskolans värld numera känns det som. Hoppas höstterminen blir bättre! Och tack! ;)

      Radera

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...