lördag 27 februari 2016

Stenhuggarens dotter - Ewa Klingberg

Titel: Stenhuggarens dotter
Författare: Ewa Klingberg

Handling: Sissela är en stenhuggares dotter som föds i mitten av 1200-talet. Hennes far är en aktad och känd stenhuggare som kallas till Kungen för att utföra ett arbete där. Sissela följer med sin far för att finnas till hands, men dessvärre blir det inte som planerat. 

Mina tankar: Detta var sjunde delen av Släkten. Härligt att läsa en "lokal" författare som jag dessutom haft äran att träffa tidigare. Romanen innehåller allt man kan tänkas vilja ha i en roman dvs. kärlek, intriger, spänning och makt. 

Först blev jag lite lamslagen när jag läste om Sisselas öde när hon hamnade i Stockholm och tänkte att det här blir nog långtråkigt, men författaren överraskade mig. Tummen upp för det! Jag gillar att bli överraskad som läsare! Finns inget värre än när man kan gissa sig till slutet. Nu ser jag fram emot att få läsa åttonde delen som skrivs av Elvira Birgitta Holm och sägs komma ut i September i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...