söndag 27 september 2015

Än finns det hopp - Karin Wahlberg

Titel: Än finns det hopp
Författare: Karin Wahlberg

Handling: Sverige under 50-talet och polio har hittat hit och sprids som en löpeld. Ella-Kristin läser till sjuksköterska och får praktisera på det fullbelagda sjukhuset i Ekstad. Där finns även hennes fästman Carl som är läkare. Det blir många möten med olika människor i olika skeden i livet. Unga flickor som Ulla till exempel som har många framtidsdrömmar eller hemmafrun Sonja som upptäcker något som oroar henne rejält.

Mina tankar: En intressant bok särskilt för mig som är lite av en 50-tals nörd. Jag kan se alla personer framför mig hur de klär sig och så vidare. Man lär känna dem och de blir levande eftersom Karin är mycket skicklig på både miljöbeskrivning och av människorna i boken. En mycket intressant historia och jag ser med glädje fram emot att läsa fortsättningen som heter "Livet går vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...