lördag 15 augusti 2015

Polarnatt - Frida Skybäck



Titel: Polarnatt
Författare: Frida Skybäck


Handling: Detta är andra delen i Frida Skybäcks romansvit om systrarna Stiernfors som utspelar sig på 1800-talets Sverige. De tre systrarna Cecilia, Elisabeth och Amelie vill leva olika liv och inte alltid som deras föräldrar önskar. Cecilia blev bortgift mot sin vilja med Jacques Rossau och bor nu på den ödsliga och märkliga Apelgården och Cecilia får känslan att något inte står riktigt rätt till. Det är nu Elisabeths tur att gifta sig och det blir allt annat än vad hon hade tänkt sig. I Stockholm lever Amelie ett glamouröst liv hos en nära släkting, men snart måste de alla träffas...

Mina tankar: Först och främst vill jag utropa "Äntligen". Jag har väntat länge på att få veta mer om systrarna Stiernfors och nyfikenheten har varit stor hur det skulle gå för Cecilia. Och Cecilia tycker jag bara mer och mer om för hon har verkligen mognat nu och är stark kvinna vilket jag uppskattar att läsa om i historiska romaner. Det var även intressant att få mer grepp om Elisabeth som jag upplever det är mer fokus på i Polarnatt så kanske är det så att man får lära känna Amelie i nästa...? Jag tycker Frida har gjort uttrycksfulla miljöbeskrivningar som gör att man kan mer eller mindre se miljön framför sig. Något jag uppskattar är också samhällsskildringar bland människor från olika delar av samhället t.ex. kammarjungfrun Vera.  Detta är en bok som jag rekommenderar, men man bör läsa "Norrsken" innan. Jag blev verkligen fängslad av berättelsen om systrarna Stiernfors och vill veta mer nu. Boken läste jag ut på två dagar, tur att fortsättningen sägs komma redan nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...