fredag 30 december 2011

Årskrönika...


En tillbakablick i spegeln över 2011.



Januari - Flytt till Jönköping (Väldigt bad idea). Månaden bestod av massor av plugg och massor av snö. Det var en tung och tuff månad under 2011. Nyheten att granngården skulle säljas kom också denna månad. Alla som känner mig vet vad jag tycker om förändringar av större slag.

Februari - Jag överlevde allt vad elementär statistik är! Vantrivdes i en iskall lägenhet i Jönköping också. Jag är en lantistjej uti fingerspetsarna. Fick åka och panikshoppa kläder för vigsel då det blev bröllop i bekantskapskretsen. Gillade klart idén med att bjuda in via sms dagen innan. Antar man slippar möhippa *Noterar* för jag tror ärligt att jag inte skulle överleva en så med tanke på mina underbara vänner som tyvärr har många galna idéer.



Mars - Var på Alpackautställning och insåg att jag någon gång i mitt liv skall äga ett gäng alpackor.  I alla fall innan jag dör eller nåt.  Halta Lotta (Mitt mer eller mindre tama rådjur) blev tagen av en räv. Det blev alltså sorg här! Besked om granngården kom också denna månaden och nu fick vi reda på vilka de nya grannarna skulle bli. Kan ju säga så här de stör inte, de är här ännu mindre föregående ägare, trevliga och gett mig present för någon dag sen bara som tack för gräsklippning. Det gillas ju självklart!

April - Partykryss med Elza. Tog förnuftet till fånga och sade upp lägenheten och begav mig till landsbygden. April var även månaden jag gjorde min sista verksamhetsförlagda utbildning och jag fick full pott på bedömningen *Wiii*. Såg även Pernilla Andersson live. Wow vilken människa! Henne vill jag se live igen. Va dessutom spytrött efter mitt examensarbete och jag har fortfarande inte läst det en enda gång efter det blev godkänt. Ligger nog längst ned i låda och kommer att glömmas bort i all evighet. Jag såg även September Live, det var snopet för det den kortaste konsert jag varit på typ...Förfesten var roligare! 




Maj - Bodil & Ulla lade sig och ruvade ägg. Jag var på anställningsintervju i Vaggeryds Kommun. Dessutom sprängde jag 20 kg-gränsen och hade alltså tappat 20 kg och var helt enkelt en mindre Tess att tycka om. Fick dessutom tjänsten som jag var på intervju för *Wiii*. Var i Jönköping med Martina och råkade kanske bli en aning onykter ;) Renoverade i hallen uppe!

Juni - Ulla & Bodil fick totalt 6 kycklingar och sen kom även Sture ;) Examensarbetet blev godkänt och jag påbörjade en lång härlig ledighet. Hälsade även på min gamla bästaste vän Jennie i Hyltebruk. Vi gick på Barbados och hade superkul tror det va 10 år sen vi sågs innan dess. Juni spenderades med massor av promenader, stapla ved, sola och läsa böcker. Midsommarafton spenderades på Liseberg med goda vänner och deras barn. Helt klart godkänd midsommar!



Juli - En månad med mycket plockning av kantareller. Besök med vänner med barn på High Chaparall. Farmor flög till himlen och blev en ängel. Även en tur till Skåne med besök av Kiviks marknad. Jag begav mig även iväg på äventyr till Stockholm och besökte Naturhistoriska muséet. Även min hall blev klar på den andra våningen och jag blev helnöjd. Fisketur med la familia blev det också samt med morbror Björn.

Augusti - En hektisk månad :) Jag började mitt nya jobb. Min underbara skola strulade till det med schemat så jag fick begära en hel del tjänstledigt. Hökangrepp och två kycklingar strök med. Elza var här och vi var på Björnholmen. Bodil gör det igen och ruvade på ägg och det blev två kycklingar.  For även iväg med mina föräldrar till Östergötland och besökte diverse sevärdheter. Var på musiktjofräs i Malmbäcks Torgpark :) Jag fyllde dessvärre 30 år också och firade med 15 år x 2 partaj.



September - Fullt ös i skolan och på arbete. Min första egenköpta hund Maja får avlivas pga cancertumör och blev 11 år. Singstarkväll med bästa vännen. Testat på forntidslivet i Ekehagens forntidsby med att smida, pilla med flintasten, lagat mat i en grop samt sovit i ett väldigt rökigt bronsåldershus  med mera med skolan samt mössen som sprang omkring på natten. Besökte bokmässan i Göteborg. Fick mitt livs första ögoninflammation.  

Oktober - Minitenta i skolan som defintivt inte kändes som en minitenta, men det blev ett härligt VG. Besök i landet med gula kassar. Fick besked om att jag hade noll B12 värde typ och antagligen anledning till mitt håravfall. Många besök på underbara Liban Deli i Jönköping. Besök på julmässa i Åminne. Mötte en knäpp lärare som nästan fick mig att böla börja. Undra vad hon hade ätit till frukost? Taggtråd? Må alla hennes spotify-lista fyllas med dödsmetall eller nåt. Inte för jag tror hon har spotify ;)


November - Bakade massor med kakor till kyrkan samt serverade kaffe på Allhelgonadagen i kyrkan. Fullt ös i skolan så jag kräks typ! Blev bloggambassadör för Bokmässan 2012. Var på bio med Lisa och såg "Breaking Dawn del 1". Stod på julmarknaden och sålde lotter för Svenska Kyrkan. Shoppingtur i Växjö. Försökte rädda en domherre som tyvärr dog ändå.

December - En månad med massor av stress! Införskaffade motionscykel. Bet sönder min krångeltand a 1200 kronor. Bakat massor allt från saffransscone, lussebullar, pepparkakor med mera. Jublade när Dollarstore äntligen kom till Småland som jag givetvis besökt 3 ggr! Jagat julklappar! Åkte med Elza till Göteborg och borde på Scandic Rubinen. Fått en massa julklappar. Såg både Sherlock Holmes 2 och The Stig Helmer Story på bio inom loppet av en vecka. Bella fick kolik för första gången i sitt liv och jag = hysterisk.

Nu vill jag önska alla ett Gott Nytt År.
Jag tänker minsann ha ett underbart 2012!!!
Då blir det examen om inte annat!

2 kommentarer:

  1. Du har ju i alla fall haft ett händelsefullt år! Nu hoppas vi på ett ännu bättre 2012 :) Gott nytt år vännen! Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack tack Lisa :) Håller tummarna för dig med!

    SvaraRadera

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...